Giacomo Casanova "Pamiętniki"

Giacomo Casanova - któż o nim nie słyszał? Nie jest to jednak postać fikcyjna. Ten Kochanek Wszech Czasów żył w XVIIIw. we Włoszech. Początkowo chciał zostać księdzem, lecz gdy przełożony dał mu czas do zastanowienia się i upewnienia co do wyboru życiowej drogi, udał się w przeciwną stronę.

W miarę jak poznawał i kochał kobiety, stawał się coraz lepszym uwodzicielem. Do serca każdej z pięknych dam potrafił odnaleźć klucz i ponoć żadna nie wyszła z jego objęć nieusatysfakcjonowana. Każdą z nich kochał miłością szczerą i namiętną, lecz krótką. Im więcej miał podbojów, tym lepiej był znany całemu światu. Jego sława stopniowo zaczęła go wyprzedzać. Czy kiedykolwiek się ustatkował? Może dopiero na starość. Największą miłością jego życia była Henrietta, ale nawet z nią romans trwał zaledwie pół roku.

W swoich "Pamiętnikach" Casanova opowiada przede wszystkim o swoich licznych miłościach. Dużo tu przygód, flirtów, romansów i mniej lub bardziej wyuzdanego seksu. Tło tych wydarzeń stanowią opisy zwyczajów, polityki, zachowań i ubioru XVIII-wiecznych Europejczyków.

Przez tom pierwszy przewija się kilkanaście kobiet, z czego pierwszą jest "Piękna Amazonka" - baronowa de Roll, którą Casanova poznał w 1760 roku w Zurychu. Znajomość była krótka lecz obfita w porywy namiętności. We wszystkich ośmiu tomach "Pamiętników" Casanoviści doliczyli się 122 dam, z którymi bohater miał intymne stosunki.

Casanova nie pisał swoich "Pamiętników" na bieżąco. Decyzję o spisaniu swojej historii podjął w wieku 65 lat (1790r.). Osiem lat później zmarł na zakażenie układu moczowego, a zapiski, zgodnie z jego wolą, zostały pośmiertnie opublikowane.


Jeżeli czytelnik spodziewa się pikantnych opisów w stylu "Pięćdziesięciu twarzy Greya", jego zmysły nie zostaną zaspokojone. Casanova pisze subtelnie, dając wyobraźni szerokie pole do popisu. Moja wyobraźnia niestety nie chciała za nim podążyć przez co książka nudziła mnie niemiłosiernie. Każda historia wydawała mi się monotonna. Zabrakło mi wypieków na twarzy i niecierpliwego przewracania stron z ciekawością co będzie dalej.

Z 8 tomów "Pamiętników" na język polski został przetłumaczony tylko jeden. Gdyby Casanova zawładnął mym sercem, byłabym zdolna przeczytać kontynuację nawet w oryginale. Tymczasem ta namiastka, której miałam okazję skosztować wystarcza mi w zupełności, by powiedzieć "Panie Casanova, swoim piórem mnie Pan nie uwiódł".

 Tytuł oryginalny: Mémoires
Kategoria: literatura piękna
Gatunek: pamiętnik
Liczba stron: 355
Wydawnictwo: Zielona Sowa
         Moja ocena: 3/10

6 komentarzy:

  1. Ale słaba ocena! Brrr, mój entuzjazm stanowczo osłabł. Mimo wszystko dalej mam ochotę na poznanie losów tego prawdziwego Casanovy :)
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pamiętam swój entuzjazm, z którym sięgałam po tę książkę. Wydawało mi się, że historia TAKIEGO Kochanka nie może być nużąca. A jednak była. Mimo wszystko uważam, że warto zapoznać się z "Pamiętnikami" - w końcu to klasyka literatury. Poza tym dobrze jest na własnej skórze odczuć legendę Casanovy :)
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Przeczytałam "Pamiętniki Casanovy" i choć nie była to wspaniała, zachwycająca lektura, to jednak o niebo lepsza od książki Forysia o tej historycznej postaci ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe :-) w takim razie raczej po Forysia nie sięgnę :-) jak można pisać w sposób tak nieciekawy o tak interesującej postaci?

      Usuń
  3. Ech... napiszę tak: jestem zaskoczona Twoją niską oceną... tym bardziej, że z taką jeszcze się nie spotkałam ;) Mimo to chciałabym przeczytać ten jeden tom opublikowany w Polsce - z czystej ciekawości. Tym bardziej, że Casanova jednak jakoś utarł pewne ślady w psychologii i kulturze.

    Pozdrawiam
    ksiazki-inna-rzeczywistosc.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I słusznie. Dobrze, że chcesz sama zapoznać się z "Pamiętnikami". Mi akurat nie przypadły one do gustu, ale może Tobie się spodobają. Osobiście, w temacie Casanovy, wolę np. operę Mozarta "Don Giovanni".
      Pozdrawiam! :)

      Usuń

Copyright © Sonia Czyta , Blogger